Lesvormen

Hot Yoga, Mindful en Yin Yoga, Ashtanga Yoga & Pilates

Schermafbeelding 2017-10-23 om 17.10.06.png

Nieuw: Hot Yoga

KRACHT: ★ ★ ★
FLEX: ★ ★ ★ ★ ★
RELAX: ★ ★ 
MIND: ★ ★ 

We verwarmen met infraroodpanelen in Hot Yoga en verwarmde Yin Yoga bij een temperatuur van 25 & 30 graden.


Voor wie?
Voor mensen die moeilijk kunnen ontspannen, last hebben van reumatische klachten, pijn en stijfheid in gewrichten en spieren,
Het is een bijzonder proces wat ontstaat in het lichaam wanneer we gaan verwarmen met infraroodpanelen.

Infraroodpanelen hebben een gunstige invloed op verschillende lichamelijke klachten. Anders dan bij centrale verwarming verwarmt Infrarood het lichaam en niet de lucht.

Hot yoga is een cadeautje voor je lijf!

Bewegen in een ruimte die verwarmt wordt met infrarood tot 30/40 graden, zorgt ervoor dat we transpireren en de stofwisseling een boost geven.

De studio word verwarmd met infrarood panelen die je lichaam verwarmen zoals de stralen van de zon. Deze vorm van warmte maakt dat je op een veilige manier diepe stretches kunt beoefenen; stramme spieren worden soepeler en door de beweging in de warmte worden vervelende gewrichtsklachten minder. De bloedsomloop verbeterd, je gaat zweten en afvalstoffen worden makkelijker afgevoerd. Uiteraard besteden we veel aandacht aan een goede, regelmatige ademhaling om uit je hoofd te komen en optimaal de ruimte te zoeken in de houdingen (asana’s). Deze vorm van verwarmen voelt als warmte van de zon, de spieren ontspannen en er ontstaat een diepe stretching. 

Het geeft een bijzonder effect voor de gewrichten en het spierstelsel. Zo kunnen je spieren ontspannen en verdwijnt zelfs de spanning in je nek en schouders.

Ook het afweersysteem wordt geactiveerd, waardoor je minder snel last hebt van virussen en bacteriën.

 

Het lichaam verandert door Yoga, de spieren worden langer en slanker. Hot Yoga geeft nog eens een extra boost voor het lichaam.

Zelfs de huid krijgt een frissere kleur.

Introductie lessen

Momenteel worden er volop Hot Yoga lessen gegeven voor iedereen, om te ervaren wat het voor je doet.

Hot Yoga Rittenkaart

Hot Yoga en verwarmde Yin lessen gaan niet mee in het abonnement, alleen bij een 5- en 10-rittenkaart zijn de Hot Yoga lessen ingesloten.
Wanneer je het fijn vindt om Hot Yoga of verwarmde Yin lessen te bezoeken en je hebt een abonnement, kun je de Hot Yoga en verwarmde Yin Yoga lessen al bezoeken vanaf € 5 extra per maand..

voor prijzen check abonnementen

Inschrijven voor deze lessen is noodzakelijk! 

 

 

Mindful & Yin Yoga

KRACHT: ★ ★  
FLEX: ★ ★ ★ ★
RELAX: ★ ★ ★
MIND: ★ ★ ★ ★

Met yoga besteden we véél aandacht aan de ademhaling en de zo belangrijke ontspanning. Yoga zorgt voor souplesse meer ruimte in de gewrichten, verlagen van de spierspanning en versterking van de spieren. Véél aandacht voor die plaatsen waar véél spanning is, rug, nek en schouders.

Kortom het verbeteren van de lichamelijke gezondheid letterlijk en figuurlijk.

Er zijn veel manieren om yoga te beoefenen, meditatie, zelfonderzoek, mantra’s (zingen) en asana’s(lichaamshoudingen).

De asana’s (lichaamshoudingen) zorgen voor een goede bloedsomloop en houden de spieren en gewrichten soepel, zonder enige vermoeidheid te veroorzaken.

Integendeel yoga geeft energie. We staan stil bij de ademhaling en besteden véél aandacht aan de zo nodige ontspanning en véél versoepeling.

We hebben letterlijk en figuurlijk geen tijd om adem te halen, dit betekent dat bij veel mensen de spierspanning te hoog is. Dit houdt weer in dat ontspannen voor veel van deze mensen moeilijk is en veroorzaakt weer klachten in rug, nek en schouders. Psycho-somatische instabiliteit klachten zijn medische gevolgen van ons jachtige leven, hoge bloeddruk is ook één van de gevolgen.

Yoga bestaat vele duizenden jaren,  yoga helpt je van veel klachten af en geeftje kracht  fysiek, mentaal en emotioneel.

Een goede methode in onze moderne wereld om in balans te blijven.

Yoga combineert mind en body, het is de magische kwaliteit wat yoga anders maakt dan alle andere lichaams work-outs.

Er zijn veel verschillendevormen van yoga.

Yoga helpt ons van het leven te genieten…………………

Voordelen van yoga:

  • Verlagen van de bloeddruk
  • Verlagen van de hartslag (conditie)
  • Transporteren van mineralen en zuurstof door het lichaam
  • Uitwringen van organen (ontgiften van het lichaam) voorkomt ziekte
  • Verlagen van gewicht, versterken van spieren
  • Versterkt houdingsspieren ( figuur en houding)
  • Verhogen metabolisme (vetreducerend)
  • Verlagen van het stress hormoon cortisol
  • Versterken van het zenuwstelsel
  • Verhogen van de neurotransmitter dopamine (blij en gelukkig) schoonheid

Yoga levert heel veel voordelen, een unieke manier van bewegen

Pilates

 

KRACHT: ★ ★ ★
FLEX: ★ ★ 
RELAX: ★ ★ 
MIND: ★ ★

Een bewegingstechniek, een mind/body training, de bewegingen worden zéér zorgvuldig en met véél aandacht uitgevoerd, pilates traint het hele lichaam.

Pilates verhoogt het concentratie vermogen, geeft rust door de concentratie en aandacht voor de bewegingen. Werkt stabiliserend voor vooral het bovenlichaam, traint de diepliggende houdingsspieren, de rechte buikspieren, de schuine buikspieren en de rug. Mobiliserend en stabiliserend voor het bekken en de schouders.

Er wordt veel aandacht besteed aan de adem. Aandacht voor de adem en de beweging zorgt voor  verdiepen van de beweging (intensie).  De aandacht voor adem maakt de mind kalm en het uitvoeren van de bewegingen lichter. De adem reinigt je interne systeem en geeft het zenuwstelsel rust.

De beweging bestaat al vele  jaren en is uitgevonden door Joseph Pilates , een duitse arts. Contrology, dit was oorspronkelijk de naam voor deze bewegingstechniek, controle over de bewegingen.

Geïnspireerd door yoga houdingen heeft Joseph Pilates deze techniek ontwikkeld. Hij heeft gewerktmet mensen die geblesseerd waren, dansers die de kracht in hun lichaam nodig hebben voor een goede houding.

Zijn filosofie dat alles bijzonder goed functioneerd vanuit stabiliteit werkt verbluffend goed, en zorgt ervoor dat er ruimte komt tussen de wervels van de wervelkolom, versterkend en versoepelend.
Maakt de spieren van het bovenlichaam héél sterk en stabiel en  zorgt voor een goede houding.

Een sterke mind in een sterk lichaam. Docenten opleiding check onder het kopje academy!

Ashtanga Vinyasa Yoga

KRACHT: ★ ★ ★
FLEX: ★ ★ ★
RELAX: ★ 
MIND: ★ ★ ★

Asana’s (houdingen) laten het lichaam beter funktioneren. Ze zullen je ook ergens naar verwijzen, laten inzien dat we niet alleen het lichaam zijn. Bewustwording, zelfkennis, vooral veel aandacht voor nu, niet gisteren of morgen maar NU. Ashtanga Vinyasa Yoga  is een krachtige vorm met soms zeer uitdagende houdingen, misschien niet voor iedereen, maar heerlijk als je houdt van uitdagingen.

Angst en/of problemen geven veel spanning maakt moe en neerslachtig. Angst is een slechte raadgever en ontstaat door onwetendheid. Ontdek wat het betekent in het nu te leven, niet morgen of gisteren maar nu. De basis van yoga is evenwicht, wat leer je over jezelf raak niet ontmoedigd. Ontdek wat het betekent en kan veranderen voor jou.

Yoga gaat over loslaten van spanningen, zelfkennis, vooruitgang, kracht en souplesse. Je kunt het niet forceren, het gaat vanzelf, het is niet mogelijk een jaar yoga te beoefenen zonder dat er iets verandert. Gedachten gevoelens ze komen en gaan, zo gauw als we ons gaan verbinden met de gedachte zijn we iemand die bang is, het is niet nodig. Regelmatig stilzitten en de gedachte observeren, hoe ze komen en gaan, dan ontdek  je dat je een waarnemer bent van de gedachten en gaan ze voorbij………

Elke gedachte is een golf, hij stijgt op en verdwijnt weer, lost weer op in het niets. Stille aandacht en ontdekken wat hieruit ontstaat.

“Carpe Diem”. Namaste

Yoga/Pilates Combi

KRACHT: ★ ★ ★
FLEX: ★ ★ ★ 
RELAX: ★ ★ ★
MIND: ★ ★ ★ 

 

Een heerlijke ontspannen les, een combinatie van deze 2 geweldige bewegingstechnieken. Een les die heerlijk in een flow verloopt, van yoga naar pilates en weer terug.

Verruiming en versoepeling van yoga , stabiliserende oefeningen van pilates. Kortom een les voor iedereen zeker ook voor beginners en mensen met klachten.

zie beschrijving Yoga en Pilates…..

 

Ayurveda & Yoga

KRACHT: ★ ★ 
FLEX: ★ ★ 
RELAX: ★ ★ ★ 
MIND: ★ ★ ★

Ayurveda geeft ons al duizenden jaren adviezen en richtlijnen om ons leven zo gebalanceerd mogelijk te leven.
Yoga en Ayurveda zijn als zusterwetenschappen van oudsher nauw met elkaar verbonden.
Ayurveda helpt ons het lichaam gezond en vitaal te houden, zodag yogabeoefening met concentratie van de mind gemakkelijker wordt.
De ervaring van beide wordt dieper wanneer we ayurveda & yoga met elkaar verweven.
In deze workshop leer je basisprincipes van Ayurveda en hoe je deze vervolgens kunt gaan toepassen in  yogahoudingen . Ervaar het effect van verschillende benaderingen en leer hoe je jou yogabeoefening kunt verdiepen.

 

Vinyasa Flow Yoga

Vinyasa flow Yoga is een krachtige Yoga vorm.
Te vergelijken met Ashtanga Vinyasa Yoga.

Check voor meer  info Ashtanga Vinyasa Yoga.

 

Kinderyoga Cursus

Kinderyoga leert kinderen stevig met beide voeten op de grond te staan. Ademhaling, concentratie, versoepeling, kracht, verscherpen van zintuigen , visualisatie’s, rust en ontspanning.

Spelenderwijs brengen we kinderen naar de ademhaling. Versoepeling en kracht in het lichaam door yogahoudingen in de vormen van allerlei dieren, we gaan het oerwoud in, of maken een reis naar de maan.

Concentratie oefeningen wat ze leert hun gedachten bij 1 ding te houden.
We leren ze trukjes om de baas te worden over hun drukke gedachten.

Visualisatie’s een reis op de wolken of een reis naar de zon, ieder verhaal neemt ze mee naar een wereld van onschuld en verwondering. We leren ze trukjes om te ontspannen, ze worden zo slap als spaghettisliertjes.

We zingen en spelen, en leren de kinderen dat leven fijn is.

 

Do–In Yoga, Chi Ball, Chi Neng, Qi Gong, Tai Chi

KRACHT: ★ ★  
FLEX: ★ ★ ★ 
RELAX: ★ ★ ★
MIND: ★ ★ ★ 

De principes van de Chinese geneeswijze.
De Chi vormen worden ook wel de Chinese yoga genoemd.

Het doel van deze vormen is te zorgen voor balans
tussen body, mind & spirit.

Yin & Yang, Chi (levensenergie), de vijf elementen en het meridiaansysteem.
Al deze aspecten komen we tegen in deze vormen.
We leren nog meer wat de beweging voor ons kan betekenen.

Het meridiaansysteem (energiekanalen), wat weer in contact staat met de organen, het hormoonstelsel en het lympfestelsel.

Reinigen, ruimte maken zodat de chi kan stromen.’
Wat dit alles betekend voor het fysieke lichaam, het energielichaam, het mentale lichaam en het emotionele lichaam.

Leven, werken en bewegen in harmonie met de wetten van de natuur.

 

Yin Yang Yoga

KRACHT: ★ ★ ★ 
FLEX: ★ ★ ★ 
RELAX: ★ ★ ★
MIND: ★ ★ ★ ★

 

Vanuit de Chinese filosofie het Yin en Yang principe.
Yin is de rust, Yang de beweging.
In het dagelijks leven zijn we vooral yang en missen we nogal eens yin.

In deze les worden dynamische bewegingen gemengd met rustige houdingen die we langer aanhouden. ” Strength , flexibility & stillness”  in deze heerlijke ontspannen meditatieve les.

Veel ruimte en rust.

 

Advies

Welke les is goed voor mij?

De les die U kiest is afhankelijk van wel of geen fysieke klachten, en of ervaring in deze lesvormen.

Pilates level 1 en Yoga/Pilatescombi en Hatha Yoga zijn open voor beginners.

Pilates level 1-2 wanneer U geen of weinig fysieke klachten heeft en ervaring in deze lesvormen.

Powerpilayoga en Ashtanga Vinyasa Yoga zijn krachtige en uitdagende lesvormen en lesvormen voor gevorderde.

Heeft U rugklachten is het verstandig om eerst te beginnen in een pilates level 1 les.

Bij nek/schouder klachten is het verstandig om te beginnen in een Yoga/Pilatescombi les.

Open betekenttoegankelijk voor alle niveau’s

Check lesvormen voor inhoud van de les.

Wilt U advies mail of bel Jana.

Het is ook mogelijk om een half uur of uur te reserveren bij Janawanneer er meer persoonlijk advies nodig is.

Dit kan in de vorm van een les 1 op 1 of in een persoonlijk gesprek.

Prijs 40 euro voor een half uur en 75 euro per uur