BLOG: Challenge | Reinigen van lichaam en geest.

De winter loopt op zn einde. Het zonnetje laat nog even op zich wachten.

We ruiken de lente ;-) het roept een oerverlangen in ons wakker… Schoonmaken, reinigen, de bezem erdoor.

Niet alleen je huis en de tuin, maar ook Body & Mind, lichaam en geest. De Challenge in januari was een groot succes, tijdens de challenge gebeurt er zoveel in ons lijf en mind.

We realiseren ons dat het zo heerlijk is om elke dag te bewegen, en dan vooral met het aanbod wat het centrum in huis heeft.

De uitdaging van Hot Yoga en Ashtanga Yoga, de rust van de Yin Yoga en restorative Yogalessen, Do – In Yoga, Tai Chi en Mindful Yoga , de balans tussen uitdaging en rust in Yoga & Pilates, het versterken van diepliggende spieren in Pilateslessen.

Het is een heerlijke mix van uitdaging en rust , verzorgd door inspirerende mooie docenten.

Wie wil dat nou niet… Het antwoord op de vermoeidheid en de vele virussen. De lever heeft nu veel te verwerken, de weerstand is laag. We worden moe en futloos. Er is niets waar de lever zo snel van opveert als van beweging (o.a.,Yoga) en af en toe (sap)vasten.

De 14-daagse Challenge is een mooie gelegenheid om het lichaam te detoxen en de lever de kans te geven om enthousiast zijn werk te doen en o.a., de weerstand te verhogen..

De lever dumpt dan afvalstoffen in het bloed, de nieren filteren het bloed en voeren wat overtollig is weg via de urine.

Zorg dat je voldoende drinkt tijdens de Challenge..

Wil je persoonlijk advies over voeding, dan is dit mogelijk..

De Challenge is voor iedereen die kan bewegen en ademen

aanmelden info@centrebodymind.nl

Jana van Duijn
Voordelen van Yoga en Pilates

Voordelen van Yoga en Pilates

Yoga is geschikt voor alle mensen , jong en oud. Of je het nu dagelijks doet of 1x per week, yoga verrijkt je leven. Yoga heeft een positieve invloed op body & mind. Er zijn meer dan 1001 redenen om yoga te beoefenen.

Stressvermindering
Yoga beperkt de fysieke invloed van stress op het lichaam. Dankzij de ontspannende werking van yoga zal er een daling van het stresshormoon cortisol plaatsvinden in het lichaam. Verlaging van de bloeddruk en het hartritme, een verbeterde spijsvertering en een verhoogde immuniteit. Verder verzacht yoga symptomen van angst, depressie, vermoeidheid, astma, slapeloosheid etc.

Pijnverlichting
Yoga kan pijn verzachten. Studie’s hebben aangetoond dat het uitoefenen van yoga asana’s (houdingen) en meditatie de pijn verlicht van zowel kankerpatiënten als ms-patiënten personen met auto-immuumziekten en rug-nekklachten en andere kwalen die vaak ontstaan door stress en emotionele pijn. Yoga helpt ook bij het verwerken van emotionele pijn.

Verbeterde ademhaling
Yoga leert mensen trager en dieper adem te halen. Dit leidt tot een betere longfunctie en het lichaam wordt erdoor aangespoord om te ontspannen. Zodoende verhoogd de hoeveelheid zuurstof die door het lichaam wordt opgenomen.

Lenigheid
Naast het verlichten van pijn, verbetert yoga ook de lenigheid en beweeglijkheid van het lichaam. Beetje bij beetje begint men de juiste spieren te gebruiken en de ligamenten, pezen en spieren zullen verlengen. Het beoefenen van yoga resulteert ook tot een betere lichaamshouding wat op zijn beurt leidt tot het verzachten van rug en nekklachten.

Versterkte kracht
Bij yoga (asana’s) houdingen wordt elke spier in het lichaam gebruikt, waardoor lichamelijke kracht toeneemt van top tot teen. Daarnaast versoepelt yoga de stramme spieren in het lichaam.

Gewichtsverlies
Yoga (zelfs de minder intense variatie’s) helpt het lichaamsgewicht op peil te houden en zelfs te reduceren. Dankzij calorieverbranding en stressvermindering, spoort yoga ook aan tot gezonder eten en een gevoel van lichamelijk welzijn en zelfvertrouwen.

Verbeterde bloedcirculatie
Yoga verbeterd de werking van de bloedsomloop. Als gevolg van verschillende asana’s kan zuurstofrijkbloed de cellen van het lichaam beter bereiken.

Cardiovasculaire training
Zelfs lichte yoga heeft cardiovasculaire voordelen. Ze verlagen het hartritme, verhogen het uithoudingsvermogen en verbeteren zuurstofopname.

Focus op het heden
Yoga helpt ons te concentreren op het heden en creeërt een goede balans tussen lichaam en geest. Daarbovenop leidt yoga tot betere concentratie, coördinatie, reactiesnelheid en een optimaal geheugen.

Innerlijke rust
Geluk op het gezicht , ogen vol licht en een gezond lichaam 

Pilates is geïnspireerd door yoga….

Jana van Duijn
Van chaos naar rust door de kracht van de adem…

Ademhalen geeft ons zuurstof, maar is veel meer dan dat. De adem is onlosmakelijk verbonden met hoe we ons voelen. Met onze ademhaling maken we verbinding tussen Body & Mind, verbinding met onszelf en de wereld.

Wanneer we geboren worden is het eerste wat we doen inademen, en wanneer we de wereld weer verlaten is het laatste wat we doen uitademen. In Yoga is de adem de vierde stap in het achtvoudige pad naar de bron of het hogere zelf met andere woorden “freedom” verlichting.

Pranayama, levenskracht door middel van beïnvloeden van de adem. Adem is leven, het belang van balans tussen de uitwisseling van het inademen van zuurstof en het uitademen van koolzuurgassen. We ademen zo ongeveer 20.000 keer per dag volgens de oude geschriften.

Dat komt neer op ongeveer 16 keer ademen per minuut, open je een email dan houdt je misschien opeens je adem in. Achter de computer gaan veel mensen anders ademen, wat de ademhaling verstoord.

Er wordt inmiddels steeds meer duidelijk dat we vandaag de dag teveel ademen. Wanneer ons hoofd heel actief is heeft de adem de neiging om mee te gaan met de gedachten, snel en oppervlakkig. Het is voldoende om 6x per minuut te ademen en dat gebeurt bij veel mensen momenteel niet. Wanneer je continue 16x per minuut ademt dan raakt de verhouding tussen zuurstof en koolzuurgas uit balans.

Je ademt teveel koolzuurgas uit en dat verstoort de opname van zuurstof, we hebben namelijk koolzuurgas nodig om de zuurstof te kunnen opnemen in het lichaam. Rustig en diep ademen stelt je gerust op een dieper niveau.

Het effect van een verstoorde ademhaling kan uiteenlopende gevolgen hebben o.a.: chronische hyperventilatie, verstopping , koude voeten, koude neus, koude handen, duizeligheid, depressie , burn out, hartritmestoornissen, hoofdpijn, hyperventilatie, paniekaanvallen, slecht en onrustig slapen, niet kunnen ontspannen verstijven van de spieren in het lichaam, reumatische aandoeningen, enzovoort enzovoort…

Het geheim zit in het combineren van beweging, ontspanning en rust, en dat vinden we in o.a. in Yoga. Yoga verbindt de beweging met de adem… Yoga wordt aanbevolen door doktoren en therapeuten bij allerlei kwalen, van slecht slapen en depressie’s tot rugklachten, burn out klachten, hyperventilatie klachten en allerlei andere blessure’s of fysieke klachten.

Maar yoga is veel meer dan een recept voor kwaaltjes, het is een “way of life”. Yoga is ontstaan uit een eeuwenoude Indiase traditie en werd nog niet zo lang geleden populair als een middel om de westerse levensstijl te ondersteunen.

We vinden mindfulness in Yoga door de aandacht voor de adem. Yoga verbindt de adem en de beweging, de adem neemt de beweging mee. Yoga maakt ruimte, van buiten en van binnen. De aandacht en gewaarzijn van het lichaam en de adem kalmeert de mind. Je wordt kalmer, evenwichtiger, vrolijker en vooral mooier. Ogen vol licht en een sterk soepel lichaam…. YOGA & adem ….

Bron van inspiratie Happi.body (happinez special)

Workshop “Van chaos naar rust in transformational breathing“

Datum: Zondag 9 december
Tijd: 11.15 - 13.00 uur
Prijs: leden gratis niet leden € 20


Jana van Duijn