Gastblog Ingeborg Jansen over 'Ik word wie ik ben'

Na een heerlijke les van Suzette deelde zij een prachtige spreuk:

“Het doel van het leven is jouw talent te ontdekken

en het dan aan anderen door te geven”

Ik besluit dat bij deze te doen 😊

ik word wie ik ben

Na vele uren op de yoga-mat, waarbij vele issues voorbij kwamen en ik soms kon loslaten, ben ik 2 jaar geleden in burn-out beland. Ik besloot te gaan schrijven en daarmee in mezelf te duiken. Dit bleek de oplossing, omdat dit de manier was voor mij om van ratio naar gevoel te gaan. En dat is precies waar yoga ook over gaat.

Ik besloot begin juni mijn boek uit te geven. Ik hoop dat ik met dit boek ook iets voor anderen kan betekenen. Mensen die op dit moment in een overlevingsstand staan en hun gevoel hebben geparkeerd waardoor je uiteindelijk opgebrand raakt. Inmiddels heb ik vele ontroerende reacties mogen ontvangen van lezers die geraakt zijn en daardoor zelf konden voelen, lezers die zijn gaan praten met hun naasten over dingen die ze niet eerder verteld hadden en mensen die de moed vinden om naar hun gevoel te keren. Voor wie geïnteresseerd is: https://ingeborgjansen.nl/boek-ikwordwieikben/

Ze begint te huilen en wordt overspoeld door een intens verdriet omdat ze haar kind in de steek heeft gelaten. Of is het niet haar kind maar is zij het zelf?

Na jaren van zwijgen eist een stem uit haar binnenste, die ooit aan een klein meisje toebehoorde, de aandacht op. Het is het begin van een zoektocht. 

Wie is dat kleine meisje, en wat is er met haar gebeurd? Hoe voelde ze zich?

En waarom komt ze nu pas tevoorschijn, het is toch allemaal voorbij?

Sommige dingen wil je je niet herinneren. Toch is het nodig. Hoe kom je anders te weten wie je bent?

Over het boek

Ik word wie ik ben is een indringend levensverhaal over de helende kracht van de waarheid die nodig is om je van je verleden los te make. Het geeft een inkijk in het leven van een klein meisje wiens moeder borderline heeft. Ze neemt je mee haar wereld I, die van verlatingsangst en hunkering naar onvoorwaardelijke moederliefde. Ze komt in meerdere pleeggezinnen terecht en ontwikkeld een overlevingsstrategi, aanpassen, vergeten en doorgaa, in de hoop dat het gaat voelen alsof ze bij iemand hoor. Als volwassen vrouw blijft ze deze strategie toepassen en heeft ze niet in de gaten dat ze zichzelf kwijt is geraakt. Tot ze in een burn-out belandt en zich realiseert dat ze de sleutel tot herstel zelf in handen heeft. Er is “slechts”moed voor nodig. Moed om de gebeurtenissen van haar jeugd te bekijken in plaats van ze te verstoppen. Dan kan ze eindelijk het beeld loslaten van wie ze denkt te moeten zijn.


Over de auteur

Ingeborg Jansen, 1970 is vlak na haar geboorte met haar ouders en oudere zus naar Italië geëmigreerd. Vier jaar later zet haar moeder de kinderen in de Fiat 500 en rijdt terug naar Nederland, bestemming Amsterdam. Vader blijft achter en hertrouwt al snel. Moeder blijkt psychisch instabiel en wordt uiteindelijk totaal verward langs de snelweg gevonden.
Ingeborg is zowel een KOPP kind (kind van een ouder met psychiatrische problemen) als een pleegkind.

Jana van Duijn
BLOG: Challenge | Reinigen van lichaam en geest.

De winter loopt op zn einde. Het zonnetje laat nog even op zich wachten.

We ruiken de lente ;-) het roept een oerverlangen in ons wakker… Schoonmaken, reinigen, de bezem erdoor.

Niet alleen je huis en de tuin, maar ook Body & Mind, lichaam en geest. De Challenge in januari was een groot succes, tijdens de challenge gebeurt er zoveel in ons lijf en mind.

We realiseren ons dat het zo heerlijk is om elke dag te bewegen, en dan vooral met het aanbod wat het centrum in huis heeft.

De uitdaging van Hot Yoga en Ashtanga Yoga, de rust van de Yin Yoga en restorative Yogalessen, Do – In Yoga, Tai Chi en Mindful Yoga , de balans tussen uitdaging en rust in Yoga & Pilates, het versterken van diepliggende spieren in Pilateslessen.

Het is een heerlijke mix van uitdaging en rust , verzorgd door inspirerende mooie docenten.

Wie wil dat nou niet… Het antwoord op de vermoeidheid en de vele virussen. De lever heeft nu veel te verwerken, de weerstand is laag. We worden moe en futloos. Er is niets waar de lever zo snel van opveert als van beweging (o.a.,Yoga) en af en toe (sap)vasten.

De 14-daagse Challenge is een mooie gelegenheid om het lichaam te detoxen en de lever de kans te geven om enthousiast zijn werk te doen en o.a., de weerstand te verhogen..

De lever dumpt dan afvalstoffen in het bloed, de nieren filteren het bloed en voeren wat overtollig is weg via de urine.

Zorg dat je voldoende drinkt tijdens de Challenge..

Wil je persoonlijk advies over voeding, dan is dit mogelijk..

De Challenge is voor iedereen die kan bewegen en ademen

aanmelden info@centrebodymind.nl

Jana van Duijn
Voordelen van Yoga en Pilates

Voordelen van Yoga en Pilates

Yoga is geschikt voor alle mensen , jong en oud. Of je het nu dagelijks doet of 1x per week, yoga verrijkt je leven. Yoga heeft een positieve invloed op body & mind. Er zijn meer dan 1001 redenen om yoga te beoefenen.

Stressvermindering
Yoga beperkt de fysieke invloed van stress op het lichaam. Dankzij de ontspannende werking van yoga zal er een daling van het stresshormoon cortisol plaatsvinden in het lichaam. Verlaging van de bloeddruk en het hartritme, een verbeterde spijsvertering en een verhoogde immuniteit. Verder verzacht yoga symptomen van angst, depressie, vermoeidheid, astma, slapeloosheid etc.

Pijnverlichting
Yoga kan pijn verzachten. Studie’s hebben aangetoond dat het uitoefenen van yoga asana’s (houdingen) en meditatie de pijn verlicht van zowel kankerpatiënten als ms-patiënten personen met auto-immuumziekten en rug-nekklachten en andere kwalen die vaak ontstaan door stress en emotionele pijn. Yoga helpt ook bij het verwerken van emotionele pijn.

Verbeterde ademhaling
Yoga leert mensen trager en dieper adem te halen. Dit leidt tot een betere longfunctie en het lichaam wordt erdoor aangespoord om te ontspannen. Zodoende verhoogd de hoeveelheid zuurstof die door het lichaam wordt opgenomen.

Lenigheid
Naast het verlichten van pijn, verbetert yoga ook de lenigheid en beweeglijkheid van het lichaam. Beetje bij beetje begint men de juiste spieren te gebruiken en de ligamenten, pezen en spieren zullen verlengen. Het beoefenen van yoga resulteert ook tot een betere lichaamshouding wat op zijn beurt leidt tot het verzachten van rug en nekklachten.

Versterkte kracht
Bij yoga (asana’s) houdingen wordt elke spier in het lichaam gebruikt, waardoor lichamelijke kracht toeneemt van top tot teen. Daarnaast versoepelt yoga de stramme spieren in het lichaam.

Gewichtsverlies
Yoga (zelfs de minder intense variatie’s) helpt het lichaamsgewicht op peil te houden en zelfs te reduceren. Dankzij calorieverbranding en stressvermindering, spoort yoga ook aan tot gezonder eten en een gevoel van lichamelijk welzijn en zelfvertrouwen.

Verbeterde bloedcirculatie
Yoga verbeterd de werking van de bloedsomloop. Als gevolg van verschillende asana’s kan zuurstofrijkbloed de cellen van het lichaam beter bereiken.

Cardiovasculaire training
Zelfs lichte yoga heeft cardiovasculaire voordelen. Ze verlagen het hartritme, verhogen het uithoudingsvermogen en verbeteren zuurstofopname.

Focus op het heden
Yoga helpt ons te concentreren op het heden en creeërt een goede balans tussen lichaam en geest. Daarbovenop leidt yoga tot betere concentratie, coördinatie, reactiesnelheid en een optimaal geheugen.

Innerlijke rust
Geluk op het gezicht , ogen vol licht en een gezond lichaam 

Pilates is geïnspireerd door yoga….

Jana van Duijn