“Je gemak vinden in ongemak”…

Wat is dat toch met Yoga?

Yoga maakt niet alleen ruimte in het lichaam maar ook in de mind.
Het geeft je rust in ons drukke bestaan waarin er veel van ons verwacht wordt.
Spanning slaat zich op in je lichaam en gaat daar vastzitten, wat vervelende
klachten kan opleveren.
Yoga bestaat uit heel veel houdingen, die nogal eens bijzonder lastig kunnen zijn.
Wat je tegenkomt in de houdingen is wat we ook tegen kunnen komen in het
leven.
Angst , irritatie, frustratie ik kan het niet wat een vervelende houding.
Je gemak vinden in ongemak.
Er zijn veel verschillende vormen van Yoga, en voor elke stemming een passende
vorm.
Yoga wanneer je pijn hebt in je schouders en je nek, yoga wanneer je pijn in je
rug hebt. Yoga bij pijnlijke stramme spieren en gewrichten, yoga wanneer je
somber bent of verdriet hebt.
En Pilates is geinspireerd door Yoga.
Je hebt niets van buitenaf nodig, alleen jezelf , je lijf en je mind ;-)
Nieuwsgierig zijn en gewoon doen.
Wat we tegenkomen in alle vormen is ademen, de adem verbindt lichaam en
geest. En dat klinkt misschien een beetje zweverig maar dat is het niet.
De adem is onlosmakelijk verbonden met hoe we zijn en waar we zijn.
Yoga brengt ons in contact met de realiteit van het leven, waar we nogal eens
voor weglopen. We leven in de toekomst of in het verleden maken ons zorgen ,
maar zelden zijn we in het moment.

Yoga brengt ons in het moment, sommige vormen zijn uitdagend wanneer je houdt
van beweging en andere vormen zijn meer meditatief gericht.
We combineren traditie met moderne inzichten, zodat Yoga voor iedereen
toepasbaar is.
The Centre of Body & Mind in Sassenheim, biedt vele verschillende vormen.
Van intensief tot mindful , van Ashtanga naar Yin Yoga .
Soms zegt je lichaam ik wil graag werken en wanneer je moe bent of herstellend
van een moeilijke periode wil je liever rusten en ontspannen.
Uitproberen is weten.
Alle vormen laten je naar binnen kijken, ze bevorderen innerlijke rust en
ontspanning. Ze brengen je ook verder zodat je begrijpt waar je bent en hoe je
bent. Mooie inzichten en wijsheid.
Fitter wordt je van alle vormen van Yoga omdat Yoga lichaam en geest reinigt.
Yoga zorgt voor souplesse en niet alleen fysiek maar ook mentaal.
Fysieke klachten ontstaan door ons hectische bestaan, we hebben geen tijd om
te luisteren wat het lichaam ons wil vertellen.
Het leven is Yin en Yang.
“Maak je hart licht en vergeef andere mensen.
Laat je zorgen los, de meeste zorgen gaan voorbij.
Leef simpel en geef.
Verwacht niet teveel van anderen”….
Yoga & Pilates www.centrebodymind.nl
(bron geinspireerd door het boek Blijven ademhalen
van Hedi de Vree)
Wat yoga je leert over liefde verdriet en het leven.

Jana van Duijn
Yoga in de zomer vakantie…

Zonlicht en warmte. De zon geeft ons volop energie.
We zijn allemaal lichter, vrolijker, actieve Yang energie overheerst.
Een mooie tijd om te beginnen met Zonnegroeten in de vakantie..
Wellicht kom je Yoga tegen daar waar je bent en kun je je aansluiten bij een
Yoga les. Een mooie nieuwe ervaring van een andere Yoga vorm en docent(e).
Je kunt ook de dag beginnen met zonnegroeten voor jezelf.
Maar misschien wil je gewoon een beetje lummelen en heerlijk in een Yin houding
je leven overdenken, of juist helemaal niet denken ;-)
We hebben een mooie DVD met Pilates oefeningen en Ashtanga zonnegroeten,
wanneer je niet zo goed weet wat je moet doen.
Petra Meirink heeft een doe boek geschreven voor Yoga oefeningen in de zomer,
met houdingen en de bijbehorende orgaanbeelden.
Prijs DVD € 15 Prijs doe boek van Petra € 12,50
Mooie zomer lieve mensen..

Jana van Duijn
Stress  verminderen door Yoga

 

 

bron Christel Jansen, Yogamagazine

Stress betekend eigenlijk niets anders dan onder druk staan.

De mind ervaart iets als een stressvolle aangelegenheid of een dreiging, en je lichaam reageert daarop met een reactie in het autonome zenuwstelsel.

 De dreiging wordt geregistreerd in de amygdala, het amandelvormige deel van de hersenen dat een rol speelt bij de verwerking van prikkels en deze koppelt aan emotie’s.

Het denken, de mind, gedachten , we hebben er allemaal met enige regelmaat last van. Vooral van teveel gedachten. Het kan voor een hoop problemen zorgen.

Je verteld jezelf voortdurend verhalen. Samskara’s worden die in yogatermen genoemd. Automatische gedachten die zich steeds herhalen en die vaak gaan over wat je vreest, verlangt of haat.

Dat durf ik toch niet, dat kan ik niet, dat gaat toch niet lukken, dat gaat vast niet goed. Op die manier creeër je zelf stress.

Toch kun je je gedachten wel tot rust brengen.

De ademhaling is daarbij het belangrijkste instrument.

Door sneller te ademen, zet je het sympatisch zenuwstelsel in een hogere versnelling.

Door je adem te vertragen, kun je de stress in enkele tellen verminderen.

Naast de ademhaling is er nog een autonome reactie die we zelf kunnen beinvloeden: de spiertonus.

Bij angst spannen je spieren aan, maar ook bij sport.

Yoga onderscheidt zich van sport doordat de fysieke inspanning gepaard gaat met mindfulness en aandacht voor de adem.

In dat geval blijft het zenuwstelsel actief zonder over te gaan in een vecht- of vluchtstand.

In een yogasessie wisselen inspanning en ontspanning elkaar af. Zo leert yoga je om met gemak te bewegen tussen uitdaging en rust.

En verlagen we de spierspanning, waardoor er meer rust komt fysiek, mentaal en emotioneel.

Voor iemand die net begint met Yoga kan het stil zitten en stil liggen een uitdaging zijn, omdat er dan juist van alles opborrelt wat we onderdrukken door de stressreactie van lichamelijke ongemakken en verdriet.

 

stressgerelateerde klachten:

Verstoorde ademhaling:

Slapeloosheid

hart- en vaatziekten

depressie

Bovenstaande aandoeningen kunnen voor veel problemen zorgen,

o.a., hartkloppingen, hyperventilatie, angst, nerveusiteit, pijn op de borst, burnout, overmatige spierspanning, fysieke klachten zoals: rugpijn, nek & schouderklachten en nog meer onverklaarbare klachten etc,..

Yoga geeft ruimte, fysiek, mentaal en emotioneel…

 

Jana van Duijn